Wat is het motief geweest om elektrische deelauto’s te gaan aanbieden?
“Omdat ik de urgentie voel en vorm wil geven aan de nieuwe norm van schone mobiliteit. Auto’s delen gebeurt nog relatief weinig, laat staan met elektrische auto’s. Maar we zien dat steeds meer nieuwbouwprojecten deelmobiliteit omarmen. Net zoals hier in Maanwijk. Dat gaat alleen goed als je een beter alternatief dan een eigen auto aanbiedt, zoals elektrische deelauto’s in combinatie met een goed ov-netwerk en/of deelbare e-bikes. De groep mensen die dat interessant vindt, wordt steeds groter. Zij zien in dat hun eigen auto eigenlijk steeds minder gebruikt wordt.”
Maar mensen vinden het toch fijn om hun auto te pakken als het hen uitkomt?
“Dat snap ik. En daar verandert gelukkig ook niks aan. De auto staat alleen niet meer bij je op de oprit of pal voor de deur. Je koopt in Maanwijk een woning en krijgt er als service een wagenpark bij. Onze auto’s staan op dezelfde parkeerplaats als de andere auto’s, op een vaste plek en met een eigen laadpaal. Je hoeft niet ergens naartoe om een auto op te halen. We zetten voldoende auto’s neer, zodat mobiliteit gegarandeerd is.”
Hoe werkt dat dan straks?
“Dat gaat via een maandelijks abonnement, net zoals je gewend bent bij andere (online) diensten. We beginnen met vier elektrische deelauto’s bij oplevering. Zoals het er nu naar uitziet zijn dat twee auto’s van Tesla en twee kleinere modellen van Renault. Vanaf dag één zijn de auto’s beschikbaar voor alle bewoners. Je wordt gestimuleerd om ze te gebruiken door middel van een gratis kennismakingsabonnement. Bevalt het? Dan zijn er verschillende abonnementen vanaf €49 per maand, plus een bedrag per gereden kilometer. Via de app kun je een auto reserveren, openen en sluiten. Er ligt een laadpas in de auto en je hebt 24/7 support. Net als bij een leaseauto zijn onderhoud, schade en problemen ook geregeld. Geen gedoe dus.”
Wat zijn jullie ervaringen bij andere projecten?
“Bij de projecten die we eerder hebben gedaan (niet allemaal nieuwbouw hoor) zien we een hoog gebruikspercentage en een hoge tevredenheid. Omdat het vanaf het begin af aan laagdrempelig is, gaan steeds meer mensen het gebruiken. De mond-op-mond reclame werkt goed, omdat de ervaringen positief zijn. Je moet alleen even uit je comfortabele zone stappen om dit te doen. Maar eenmaal de stap gemaakt, dan wil je niet anders. We zien dat mensen hun tweede auto verkopen of zelfs helemaal geen eigen auto meer hebben. Als je minder dan 4-5 dagen per week de auto gebruikt, dan is een eigen auto duurder dan wanneer je een abonnement hebt op We Drive Solar. En hoe tof? Je rijdt elektrisch in een moderne Tesla. Hij is alleen niet van jezelf. Maar who cares?”
Dus de auto kan op Marktplaats?
“Dat is wel de ambitie die we hebben in Maanwijk. We willen vanaf het begin duidelijk maken dat je in Maanwijk iets extra’s krijgt bij je woning. Een standaard service. We geven uitleg hoe het werkt en nemen mensen mee in de ambitie die we met elkaar delen en uitdragen. Dat proberen we zo goed mogelijk te doen, zodat mensen hun (tweede) auto niet meeverhuizen.
Maanwijk brengt verbinding. Met elkaar, met de natuur en door technologie. En het is ook nog eens heel duurzaam opgezet. Het is dan toch een vreemde gedachte dat nieuwe bewoners dan hun eigen auto’s op fossiele brandstof gaan meenemen? Dat gaat uiteraard wel gebeuren, maar laten we proberen om met elkaar die mindset te veranderen en van Maanwijk écht een bijzondere wijk te maken.”
Meer weten over hoe dat werkt met elektrische deelauto’s? Check We Drive Solar.